Wednesday, 21 December 2011

s0rie reader ! :(

s0rie tau , sebab x dpt p0st lagi cerita2 .. sbb da nak mas0k sk0lah ! sye sk0lah asrama ! s0 , mmg x de masa nk update bl0g ni selalu .. maaf ! :(



~H@nY@ K@m0o D! HaT!kU ~ 2

Bab 2 ..
          
                 Ad membawa keretanya macam ribut. Tidak menghiraukan bahaya yang kan datang.Jam sudah menunjukkan tepat jam 7.40. Pukul 8 pagi kelas sudah mula. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu terlewat. Belum pernah lagi dia mencipta sejarah datang lewat ke kelas. Dah lah lecture kelas hari ni garang macam singa. Silap-silap kena baham dia masuk kelas nanti.
                       ' Lampu merah pulak. Kenapalah kerajaan letak lampu isyarat? Kan susah kalau lambat macam aku ni', rungut Ad dalam hatinya. Dan , tiba-tiba......                                                         ' Siapa pulak yang langgar kereta aku ni ? Takkan tak nampak lampu isyarat tu warna apa ? Saja je nak bagi aku lambat. Tengok dah pukul 7.50 pagi. Dah sah aku kena baham kejap lagi', rungut Ad dan terus keluar dari keretanya itu. Nak je dia marah tuan punya kereta tu. 
             Tuan punya kereta itu pun keluar. Ad terkedu. Lelaki! Handsome. ' Ah , handsome tapi tak pandai bawa kereta buat apa. Dia kena bayar ganti rugi kereta aku', bisik hati Ad.                     " Awak ni kenapa ? Harap muka je handsome tapi buta. Kalau awak cakap awak tak nampak lampu isyarat warna apa mungkin la saya percaya tapi takkan lah awak tak nampak kereta saya ni ? Walaupun tak sebesar lori tapi saya rasa awak boleh nampak , kan ?", marah Ad berunsur sindiran. Lelaki tu dari tadi senyum je. Ala , puji sikit je . Perasanlah tu. " Awak dengar tak saya cakap apa ?", soal Ad lagi . 
                    " Maaf ya . Saya pun tak tahu kenapa saya tak perasan lampu merah . Saya tak sengaja langgar awak", lembut lelaki tu berkata. ' Ingat dengan cakap macam tu aku boleh maafkan dia ? pii rahhh ! Jangan harap lah! ', bisik hati Ad.
                 " Ah , tak kira . Nampak ke tak nampak ke . Sengaja ke tak sengaja ke. Saya nak awak bertanggungjawab. Tengok kereta saya. Ni semua sebab awak", marah Ad dan mengharap lelaki itu mahu bertanggungjawab. " Ok , macam ni , saya hantar kereta awak ke workshop. Awak nak pergi mana ? Boleh saya tumpangkan", balas lelaki tu. ' Nak buat baik la tu?. Jangan ingat aku sama dengan perempuan-perempuan lain yang senang untuk di tipu daya kan. No! Aku bukan macam tu. Mustahillah aku nak tumpang dia. Kenal pu  tidak. Nama pun tak tahu. Huh ! Jangan harap', rungut Ad. " Eh , tak apa. Saya tak suka tumpang kereta orang yang saya tidak kenali. Maaf", balas Ad dengan penuh sopan. Sungguh berlainan dengan cara cakap nya. Lelaki itu terkejut. ' Bukan main marah tadi. Tiba-tiba boelh berubah pulak. Pelik perempuan ni', bisik hati lelaki itu. " Habis tu? Awak nak pergi mana ? Nak naik apa?", soal lelaki itu lagi. Baru Ad teringat akan kelasnya itu . Sah ! Memang aku cipta rekod hari ni. Dah pukul 8.15 pagi. 
             " Tak apa saya telefon abang saya sekejap", kata Ad. Ad segera menelefon Adam. Hanya Adam sahaja yang dapat membantunya kini. Tak sampai 5 minit Adam sudah tiba.                          " Ada apa ni Ad ? Abang ada kelas tau tadi. Ni apa sal ni ? Saja susahkan abang", marah Adam.         Mana tak nya. Kelasnya belum habis lagi. Kalau Adam tak datang jumpa Ad dah tentu Ad akan memarahinya. Tapi , masalahnya , Adam masih ada kelas. Jadi . Adam menebalkan mukanya berterus-terang dengan lecturenya.  "Ni , abang tengok kereta Ad. Lelaki ni langgar. Buta agaknya", lancang sahaja mulut Ad bercakap. " Amboi mulut. Tak ada insurans langsung",marah Adam .  
                     " Adam ?", panggil lelaki itu. " Am ?", kata Adam pula. Mereka berpelukan. Ad tercengang-cengang melihat situasi sekarang ini. " Adam , aku tak perasan lampu merah tadi. Tu yang tak sengaja langgar kereta adik kau ni. Tapi , tak apa . Nanti aku call kawan aku yang keje dekat workshop suruh dia betulkan. Bila siap je aku call kau ea", kata Am. " No hal lah . Ad ni memang. Tak adalah teruk sangat. Saja je besarkan hal. Tak apalah Am , aku kena balik kolej balik. Jumpa lagi", kata Adam dan terus menarik tangan Ad.






Tuesday, 20 December 2011

~H@nY@ K@m0o D! HaT!kU ~ 1

Bab 1 


Kring,kring,kring. Jam loceng milik Ad berbunyi. Kuat. Sampai ke dapur boleh dengar bunyinya itu. 
                        Ish , bising betullah. Kacau betul orang tidur", marah Ad sekaligus mematikan jam locengnya itu. ' Barulah nyaman. Tak ada lagi bunyi-bunyi yang kacau aku lagi', bisik hati Ad. Ad tidak sedar yang dia sudah terlewat untuk pergi ke kolejnya.


          Kring,kring,kring. Jam loceng handfonenya pula berbunyi.Memang mengganggu betul orang hendak tidur. 'Apa sal bunyi lagi ni?', fikir Ad. ' Ala, baru kul 6.45 pagi', balasnya. Ad masih tidak sedar yang dia sudah lambat. Ad lihat kembali handfonenya itu. ' What ? 6.45? Ya Allah. Aku dah lambat ni. Kenapa jam tak bunyi. Saja je, kutuk Ad. Dia yang bangun lambat disalahkan jam pula. Sedangkan dia yang matikan jam locengnya tadi. Ad, Ad. Tak berubah-rubah.


            Kelam kabut dia mandi.Tak sampai 10 minit dia sudah keluar dari bilik air. Cepat betul mandi. Walaupun lambat, tanggungjawabnya sebagai umat Islam tetap tidak dilupakan. Tak tahulah khusuk ke tidak. Lepas je selesai menunaikan solat Ad segera bersiap-siap dan turun ke bawah. 
                " Mama , kenapa tak bangunkan Ad ? Kan Ad dah lambat ni", marah Ad. " Aik ? Mama pulak yang salah. Jam loceng kami tu bunyi sampai dapur boleh dengar. Telinga kamu ada masalah rasanya', kata-kata mamanya disambut dengan ketawa papanya. " Ma, abang Adam mana ? ",soal Ad. " Abang kamu tu bukannya macam kamu. Dia dah pergi kolej. Kamu tu dah lambat",balas mamanya. " Ala , Ad kena drive la ni ? Tak apalah ma , pa. Ad pergi dulu. Assalamualaikum",kata Ad dan terus bergerak ke keretanya. Produa Myvi pink dihadiakan kepada Ad semperna ulang tahun kelahirannya yang ke 24 tahun. 










Sunday, 18 December 2011

Ku PerCayaKan Kamu

" Lia , jom pergi cafe nak ? Aku lapar ni", ajak Miza. " Malaslah. Tapi aku akan rajin kalau kau nak belanja aku sekali",balasku. " Oklah.Jom , aku belanja kau sekali",balas Miza. 
        Aku saja sakat Miza tu . Bab-bab duit memang dia tak kedekut. Baik sangat. Miza housemate aku dekat UUM , kedah. Tahun ni tamatlah pengajian kami. Tak sabar nak merdeka. Asyik adab buku pun kadang-kadang bosan jugak. Aku nak jadi pensyarah tapi ambik akaun. huhu.. Mungkin kalau aku tak dapat jadi pensyarah , aku boleh jadi akauntan pulak kan? Rezeki kita, kita tak tahu. Yang penting kita berusaha. 
          " Lia , cepatlah . Kau berangan lagi tu kenapa", jerit Miza. Tu lah aku lemah sikit dengan Miza ni. Tak boleh orang lambat sikit mesti menjerit ! " Ya, sabar. Aku da siap la ni. Jom", ajakku. Lambat nanti merajuk la pulak minah sorang tu. 
 =================
          "Lia , kau nak apa ? ", kata Miza .' Handsomenya. Tak pernah nampak pun sebelum ni. Tinggi ! Putih ! Tergoda aku', bisik hatiku apabila melihat seorang pelajar lelaki itu." Lia , kau dengar tak aku cakap apa ?", kata Miza sambil mencubit lenganku. " Sakitlah gila . Kau cakap apa tadi?", marahku. ' Kacau je. Aku tengah usya buah hati belahan jiwa aku ni , dia sebok-sebok pulak panggil aku; rungut aku dalam hati." Aku tanya kau nak makan apa ?", balas Miza. " Suka kau lah. Aku tak kisah ", balasku. " Oklah-oklah . Makan dekat bilik ea", kata Miza. " Ya , ikut suka kau. Aku ikut je. Aku duduk ea. Aku tunggu", balasku. " Ceh , mengelat", balas Miza. ' Lantak kaulah Miza. Aku da jumpa buah hati aku ni. Comelnya', bisik hatiku. 
              Dari tadi aku perhatikan lelaki tu. Sorang -sorang je. Tak ada mana-mana perempuan pun datang dekat dia. Tapi , semua perempuan yang nampak dia seakan-akan tergoda. Single lagi ke dia ? Comel gila.  " Janganlah pandang macam tu sekali , nanti pandangan kau tu bertukar jadi zina", kata Miza secara tiba-tiba. Aku pun pelik tak sedar pulak dia ada dekat sebelah aku. Tengok , kan dah kantoi . Malunye." Pandang siapa? Aku mana ada pandangg sapa-sapa", selindungku. " Ingat aku tak tahu. Dah jom balik", ajak Miza. Miza sengaja lalu sebelak lelaki itu. Nak kenakan akulah tu .
            " Lia , dalam kumpulan Hujan , vokalis dia Noh kan ? ", tanya Miza. Aku pun pelik. Tiba-tiba tanya pasal group tu. " Aah , kenapa?", soalku. " Nama budak yang kau asyik tenung tadi tu Nuh. N.U.H ", balas Miza siap eja lagi nama lelaki tu. " Macam mana kau boleh tahu nama budak lelaki tu? Kau kenal ke ? Kenapa aku tak pernah nampak pun dia sebelum ni", soalku. Teruja. Ingatkan Miza tak tahu siapa lelaki tu . 
          " Kau ni excited nampak. Sebelum ni kalau aku bercerita tentang Aiman , kau buat derk je. Bila aku bagitahu nama lelaki tu beriya-riya kau nak tahu sal dia kenapa ? Dah terpikat?" soal Miza bertalu-talu. Lemah betul kalau Miza kaitkan nama Aiman. Bukannya aku tak suka Aiman , tapi entah la. Aku pun tak tahu kenapa aku tak boleh terpikat dengan dia. 
          " Ish kau ni. Tak payah kaitkan Aiman boleh tak. Aku saja je nak tahu siapa lelaki tu . Sebab aku tak kenal dia. Nilah kali pertama aku nampak dia. Sebab tu aku tanya", balasku. " Kau tu yang tak mesra alam. Dia sama umur dengan kita. 23 tahun. Budak akaun jugak. Status aku tak tahu. Tapi aku rasa setiap hari aku nampak dia. Kau je yang tak perasan. Budak-budak perempuan asyik cerita sal dia je . Almaklumlah , dia kan ada rupa! Semua suka. Tapi dia buat derk je. Sombong kot. Aku tak pernah tegur dia pun", balas Miza. 
           Aku nak cuba kawan dengan dialah. Aku tak adalah berharap sangat. Aku sedar siapa diri aku. Cukuplah sekadar dapat berkawan dengan dia. Orang kata berkawan biar seribu ,berkasih biar seorang! Nampak tak adalah sombong sangat. Mungkin dia suka menyendiri. Siapa tahu. 
============
             " Lia , kau berangan apa lagi tu? Ingatkan si Nuh tu ke? Dah la, cepat. Cakap nak pergi library", kata Miza. Sebok betullah Miza ni. Tak boleh orang nak berangan sekejap. " Mana ada Miza. Aku tak ingatkan sapa-sapalah.Mandai-mandai je",balasku. " Ye lah tu.", balas Miza. " Dah , jom pergi library. Tak siap keje ni nanti ", balasku. 
              Aku nak sangat jumpa lelaki tu. Puas aku cari tapi tak jumpa pun. Dia duduk dekat mana ? Agak-agak aku dapat tak jumpa lagi dengan dia? 'Aduh! Siapa pulak yang langgar aku ni  Takkan tak tampak aku yang besar ni ? Aku bukannya kecik macam semut. Huh. Habis jatuh buku-buku aku',rungutku dalam hati. " Maaf , saya tak perasan. Saya tak sengaja pun", kata lelaki itu. 'Nuh' bisik hati ku. Yes! Akhirnya aku jumpa jugak dia. Dia tolong aku angkat buku-buku yang jatuh itu. " Oh , tak apa. Salah saya jugak. Berangan sambil jalan. Maaf je ", balasku. Miza pandang je. " Saya Mohd Nuh. Panggil Nuh sahaja. Awak? ", kata Nuh. " Nama saya Nur Alia Shamila. Panggil saya Lia je", balasku. 
           "Ehem,ehem!. Lia kita dah lambat. Kau nak pergi library ke kau nak berbual dengan si Nuh ni ha ?", tanya Miza. Aku lupa pulak yang aku nak pergi library. " Oh , nak pargi library ke? Saya nak join boleh. Saya pun ada kerja jugak nak buat. Boleh ?", soal Nuh. " Boleh. Tak ada sapa larang awak dari join kita orang. Jomlah ", balasku. Miza sudah buat muka. Tidak setuju lah tu. Lantak kaulah Miza. Yang penting aku nak kenal siapa Mohd Nuh ni. 
==============
       Aku seronok sangat hari ni. Aku mula kenal siapa itu Mohd Nuh ! Dia bukannya sombong. Cuma kurang bercakap je. Pendek kata pendiam! Tapi aku berjaya butat dia peramah ! ahaha.. Tapi yang penting dia single ! Dia betul-betul pandai. Aku dengan Miza tak dapat kalahkan dia. Miza yang pada mulanya tak senang dengan kehadiran Nuh , turut menyukainya sekarang. Mana ada orang yang tidak suka berkawan dengan orang yang pandai. Tapi , aku masih tak tahu keseluruhan biodata Nuh. Yang aku tahu , nama dia , umur dia dan status dia. Tu sahaja. Ada satu benda yang aku pelik dengan Nuh. Rupa dia. 
        " Miza , kau perasan tak sesuatu dekat Nuh ", tanyaku. " Apa? Aku pun tak tahu", balas Miza. " Aku rasa rupa dia sama dengan Aimanlah. Sebijik.  Cuma Aiman tak adalah seputih Nuh. Kau perasan tak ?", soalku . " Sama dengan Aiman? Aah la. Ada la sikit-sikit. Ala , kebetulanlah tu", balasnya.  Kebetulan ? Mungkin. Tapi aku tak rasa macam kebetulanlah pulak. Aiman pulak , aku da lama tak dengar kahbar dia. Dulu suka sangat kacau aku. Sekarang batang hidung pun susah nak nampak. 
=================
                " Nuh , sini sekejap", panggil Aiman. " Kenapa bang ?", soal Nuh. " Kau ada apa-apa hubungan ke dengan Lia ? ", tanay Aiman. " Apalah abang ni. Mana ada. Nuh baru je kenal dia siang tadi. Takkanlah capat sangat Nuh suka dia. Tapi , kenapa abang tanya ?", soal Nuh. " Abang pelik , selalunya kau susah nak berbual dengan orang. Labih-lebih lagi perempuan. Sebenarnya abang suka dia. Tapi dia tak layan. Abang tak nak kau rampas dia dari abang", kata Aiman berunsur amaran. " Tak apalah bang, Nuh naik bilik dulu", balas Nuh .
                Sebenarnya Nuh dengan Aiman adalah sepasang adik-beradik kembar.Aiman abang dan Nuh adik. Sebab tu muka mereka seiras .Cuma perbezaan mereka adalah dari segi sikap. Aiman seorang yang peramah , tak kisah berkawan dengan sesiapa sahaja dan senang sangat marah orang. Tapi , Nuh pula seorang yang pendiam. Nuh tidak suka berbual dengan perempuan. Kalau lelaki pun kawan rapatnya sahaja. Nuh seorang yang peenyabar. Banyak kelainan mereka. Siapa yang tidak mengenali Nuh secara mendalam mereka akan kata yang Nuh itu sombong.Tapi , kenyataannya tidak !
            ' Aku suka Lia? Mustahil lah. Aku baru je kenal dia. Tapi dia baik. Cantik. Aku senang berkawan dengan dia. Tapi , tak mungkin aku akan merampas buah hati abang aku sendiri.',fikir Nuh. 
                " Nuh , turun sekejap.Mama dengan papa nak cakap sikit", panggil Aiman. Nuh turun tanpa banyak soal. " Ada apa mama ,papa ?", soal Nuh.     " Masa birthday Nuh nanti , ma nak buat birthday party. Nuh panggil la kawan-kawan. Tapi mama nak , Nuh bawak makwe Nuh sekali. Nuh ada ke tak ada ke , mama tetap nak jumpa makwe Nuh tu. Nuh kena cari dari sekarang.Usaha. Kalau Nuh tak bawak makwe Nuh , mama takkan maafkan Nuh sampai bila-bila",ugut mama Nuh. " Tak apa ma. Mama jangan risau. Senang je tu. Nuh naik bilik dulu ya", balas Nuh.
==================
                 Hari demi hari aku dengan Nuh semakin rapat. Tapi kami masih lagi tiada apa-apa hubungan selain daripada seorang kawan. Aku tak kisah pun. Yang penting aku dapat kawan dengan dia. Seronok kawan dengan Nuh. Kami belajar sam-sama. Keluar sama-sama. Makan sama-sama. Tapi bukan aku dengan Nuh sahaja. Miza turut mengikut kami bersama. Jadi dapatlah elakkan daripada sebarang gosip.
                   " Lia , awak boleh tolong saya tak ? Saya ada masalah besar ni", tanya Nuh. " Masalah apa ? Kalau saya boleh tolong saya tolong kalau tak akan cuba jugak", balasku. " Tolong belakon jadi kekasih saya. Sehari je. Esok birthday saya. Mama saya buat birthday party. Mama saya suruh bawak makwe saya esok.Saya mana ada makwe.Awak belakon jadi makwe saya boleh tak?", soal Nuh. ' berlakon je ? ingatkan betul-betul. Cam tak sudi je nak couple betul-betul.Erm . Sedih-sedih',bisik hatiku. " Lia , boleh tak?", soal Nuh. " Oklah. Saya tolong awak",balasku. " Nuh , kenapa tak couple betul-betul je. Kan susah nak belakon-belakon ni. Apa daa", sampuk Miza.
                Sengal betul minah sorang tu . Cakap ikut suka dia je. Kan aku dah malu. " Mana boleh. Nanti ada orang marah saya rampas awek dia pulak", balas Nuh. Aku dan Miza terdiam. Siapa pulak yang nak marah ? Aku bukan couple dengan siap"Sapa Nuh ?", soal ku dan Miza hampir serentak. "Adalah. Mana boleh bagitahu. Tapi rasanya Lia dan Miza boleh agak siapa. Oklah. Saya balik dulu. Esok saya ambil awak. Miza kalau nak ikut jomlah sekali.Tak adalah Lia malu nanti", kata Nuh.
                " Lia kau rasa siapa ?", tanya Miza. " Siapa apa ?", soalku kembali. " Ish kau ni. Siapa yang akan marah kalau si Nuh tu couple betul-betul dengan kau?", balas Miza. "Entah la wei , aku pun tak tahu.Setahu aku aku tak pernah lagi couple-couple ni. Tak ada siapa pun yang pernah mintak couple dengan aku. Tu aku pelik", balasku.
              " Lia , Lia. Kau tu dah kena tipu dengan si Nuh tu. Nuh bagi alasan macam tu sebab dia tak pernah suka kau. Kau bukan cita rasa dia. Dia hanya pergunakan kau je. Kalau dia betul-betul suka kau dia mesti dah minta couple dengan kau punya. Percayalah cakap aku.Sia-sia kalau kau taruh harapan dekat Nuh tu. Sure kau kecewa nanti.Fikir-fikirlah ya", celah Aiman. Aku tak tahu bila dia sampai. Habis je cakap dia terus bla. Pelik. Betul ke apa yang Aiman cakap tu ? Macam mana kalau betul? " Miza kau ikut aku tau esok", kataku. " Ok. Tapi kau jangan fikir kan sangat apa yang Aiman cakap. Aku tak rasa Nuh macam tu",kata Miza.
=====================
           " Wah Lia , cantiknya. Kau nak pikat Nuh ke apa ni ? Aku rasa semua lelaki yang tengok kau mesti tergoda dengan kecantikan kau. Blaus dengan selendang kau cantik. Cemburunya aku tengok",kata Miza. " Ish kau ni, ada-ada je. Dah cepat. Nuh dah sampai tu",balasku. Cepat-cepat aku dan Miza berjalan mendekati kereta Nuh. 
              " Soryy Nuh. Kita orang lambat",kataku. "Eh , tak adalah. Saya baru je lah sampai",balas Nuh. Baru aku perasan yang baju aku dengan Nuh sama warna. Biru cair. Tak sangka sedondon lah pulak. Macam nama aku nak berlakon nanti ni? Setiap jawapan aku dan Nuh mesti kena sama. Kalau tak , kantoi lah .. Aku malu , Nuh pun malu. 
               " Lia , awak takut ke ?", soal Nuh sebaik sahaja kami tiba di hadapan rumahnya. " Memang la saya takut. Nuh , awak jangan sesekali ccuba pegang tangan saya tau ", kataku. " Saya tahu awak tak suka orang pegang tangan awakkan? Jangan risau saya tak akan buat perkara yang awak tak suka", kata Nuh seakan-akan janji. " Kalau mama tanya apa-apa awak jawab je tau. Tak payah takut ", kata Nuh. Aku hanya sekadar mengangguk. "Nuh , masuk la cepat. Nanti apa pula mama awak cakap", celah Miza. Aku turun dari kereta dan berjalan beriringan dengan Nuh. Semua mata memandang ke arah kami. 
           Besar rumah dia. Tak macam rumah aku. Anak dato' lah katakan. Sampai sahaja di depan mamanya , aku terus menyalami tangannya. Takut ! "Mama, Nuh dah  tepati janji Nuh.  Ni lah kekasih Nuh. Cantikkan ?", kata Nuh. Kenapal Nuh cakap macam tu .Malunya. Dah la kekasih tipu! " Macam inilah anak mama. Tepati janji. Cantik. Macam dah jodoh la pulak. Memang dah janji pakai baju sama ke ?", soal mamanya. " Eh , tak adalah ma, tak janji pun. Kebetulan ja. Nuh pun baru perasan baju kita orang sama",balas Nuh. 'Baru perasan ? ', bisik hatiku. 
            Meriah birthday parti Nuh itu. Ramai tetamu yang datang. Mama Nuh kenalkan aku kepada kawan-kawannya. Kalaulah mama dia tahu yang Nuh dengan aku cuma pura-pura, mesti mama dia marah. Silap-silap mama Nuh tidak maafkan dia. Tapi , nasib baik. Kami berjaya . Tiada siapa pun yang perasan kami cuma belakon. Lepas acara potong kek tadi , aku terus tak nampak Nuh. Miza dah balik. Dia ada hal. Dari tadi aku cari Nuh. Semua tempat aku cari tapi masih tak jumpa.Langkahku terhenti apabila mendengar perbualan Nuh dan Aiman. Aku merakan perbualan mereka.
           " Nuh , kau dengan Lia tu bukan couple betul-betul kan?", tanya Aiman. " Mestilah tak bang. Takkan lah saya nak couple dengan dia kot. Bukannya cantik mana pun. Lagi pun dia bukan cita rasa Nuh la. Perempuan macam dia bersepah dekat tepi jalan. Abang jangan risau Nuh tak ada apa-apa hubungan dengan dia. Nuh tak akan pernah couple dengan perempuan macam dia tu. Nampak je baik tapi bukannya baik mana pun. Pura-pura je. Kawan dengan Nuh mesti nak harta. Kitakan kaya", jawab Nuh.
            Ya Allah betapa hinanya aku di mata Nuh. Kenapa dia mesti buruk-burukkan aku depan Aiman ? Kenapa dia cakap aku cuma nakkan harta dia je? Sumpah , aku tak pernah terfikir pun nakkan harta dia. Tak sangka selama ni aku menaruh harapan kepada orang yang salah. Betul apa yang Aiman cakap hari tu. Aku tak sanggup berlama disini. Nuh dah buruk-burukkan aku! Aku tak boleh terima semua ni. Aku tak sangka Nuh sekejam ini. Aku berlari keluar dari rumah Nuh. Aku tak dapat bendung air mataku. Aku berlari sehingga terlanggar mama Nuh. Masalah betul. Kenapalah aku langgar mama dia pulak. " Eh , Lia kenapa ni ? Kenapa menangis sayang?", soal mamanya. Aku tidak menghiraukan soalannya. Aku terus berlari. Aku terpaksa balik jalan kaki. Malam mana ada teksi lagi. Sungguh aku tak dapat terima cemuhan Nuh tadi. Aku menyesal kerana terlalu mempercayainya.
==================
             " Nuh , kenapa dengan Lia. Dia menagis-nangis. Mama tanya pun dia diam ja. Kamu pergi hantar dia balik. Bahaya dia balik malam-malam ni. Baik kamu kejar dia. Dia dah tak ada kat rumah kita", kata mama. ' Lia nangis? Lia tak mungkin dengar apa yang aku cakap tadi. Ak terpaksa burukkan dia sebab aku tak nak rampas dia dari abang aku. Lia  awak tak tahu hal sebenarnya', bisik hati Nuh. " Kamu termenung apa lagi tu? Cepatlah ", marah mamanya. Nuh segera mengejar Lia.
            ' Lia, Lia. Sekarang baru aku puas. Kau tak terima aku kan! Sekarang kau rasakan. Orang yang kau sayang kutuk kau sendiri. Padan muka kau. Memang patut Nuh cakap macam tu. Aku sengaja buat biar kau dengar. Kalau kau tak dengar tak jadilah rancangan aku', bisik hati Aiman.
===========
         Gelapnya. Dah la aku takut gelap. Jalan sunyi pulak tu. Air mataku dari tadi tidak berhenti-henti. Miza sahaja yang boleh bantu aku. Aku harap sangat Miza ada dekat rumah. Aku segera mendail nombor telefon Miza.               "Helo,Miza , kau kena to..to..tolong aku. Kau am..ambik aku dekat ru..rumah Nuh sekarang",kataku teresak-esak. " Lia kau kenapa ni ? Kau tunggu aku datang sekarang jugak", balas Miza. Aku terus berlari dan berlari. Aku benci Nuh !!  
              " Lia tunggu", jerit Nuh. Aku peduli apa dengan dia. Jangan harap aku nak maafkan dia. " Lia tunggu lah", jerit Nuh. Nuh semakin dekat denganku. Aku dah tak larat nak lari. Kaki aku penat. " Lia ", panggil Nuh. Tangan ku direntap dari belang. " Apa ni? Sakit tahu tak", balasku. Sedap-sedap je rentap tangan aku macam tu. " Lia kenapa dengan awak ? Dah lah lari dalam gelap sambil menangis. Kenapa awak ni ?", soal Nuh. Dia boleh tanya kenapa. Tak rasa bersalah langsung. " Awak tanya saya kenapa? Puas awak sekarang? Puas awak bila dapat kutuk saya ? Apa lagi yang awak nak?", marahku. " Awak biar saya jelaskan dulu", balas Nuh. " Jelaskan ? Awak nak jelaskan apa lagi? Awak nak cakap saya ni apa lagi? Mata duitan? Perempuan murahan ? Apa? Apa lagi awak nak cakap?", soalku. 
                " Awak tapi....", belum sempat Nuh habiskan ayatnya aku terus masuk ke dalam kereta Miza. Dia sampai tepat pada waktunya. Mizalah penyelamatku kini. " Kau kenapa ni ? Datang tadi beriya-riya seronok. Balik nangis. Siap gaduh dengan Nuh lagi. Kenapa ?", soal Miza. " Tak ada moodlah nak cerita. Nanti bila aku rasa aku nak cerita , aku cerita dekat kau ea", balasku. " Ikut suka kaulah. Aku tak paksa", balas Miza. Aku belum bersedia lagi nak bagitahu dekat Miza hal yang sebenar. Biarlah. Lambat laun Miza akan tahu sendiri.
  ================
                  Kelas hari ni aku tak dapat beri perhatian sepenuhnya. Aku tak tahu apa yang masuk dalam kepala otak aku ni. Final exam tak lama je lagi. Kalau macam nilah , aku yakin result aku mesti down habis. Semua sebab Nuh! Ah , aku benci dia. Aku cuba elak dari jumpa dia. Aku tak suka kawan dengan orang macam tu. Dia bukan ciri-ciri kawan yang aku suka.
            " Lia , kau ni kenapa ? Asyik termenung je. Kalau kau ada masalah . Share la dengan aku. Jangn simpan sorang-sorang",kata Miza. " Ala Miza, macam lah kau tak tahu. Nuh kutuk Lia masa birthday party dia. Tapi jangan risau Nuh cerita dekat aku je. Tak ada siapa pun tahu. Nuh tu memang macam tu. Dia suka gunakan orang. Dia memang tak ada hati perut. Tak guna kawan dengan dia. Buang masa kau taruh harapan dekat Nuh tu Lia. Baik kau dengan aku je. Aku terima kekurangan kau", celah Aiman tiba-tiba. Dia suka mencelah bila orang tengah berbual. " Stop Aiman! Kau ingat bila kau kutuk lagi si Nuh tu kau boleh dapat aku ? Kau ingat aku ni apa?  Kau  tak payah pengapi-apikan  aku supaya bencikan Nuh. Sampai bila-bila pun kau tak kan dapat aku. Cinta buka  boleh dipaksa-paksa.  Kalau aku benci sekalipun Nuh tu, aku tak akan terima kau sebagai pendamping hidup aku. Aku tetap tak boleh terima kau. Sorry", balasku dan terus berlari ke library. Hati kau jadi panas bila jumpa Aiman. 
              " Lia , wait. Betul ke apa yang Aiman cakap tu?", soal Miza."  Kau tak percaya tengok ni. Aku tak tahu kenapa aku tergerak gila nak rakam benda ni. Dan sekarang inilah buktinya. Dah la , aku malas nak fikir lagi. Aku tak boleh nak jumpa Nuh. Aku benci dia. Susah untuk aku lupakan semua ni.Aku gerak dululah", balasku. Fikiran ku bercelaru hanya di sebabkan benda ini.  
=================
           " Miza, Miza . Tunggu aku kejap ", panggil Nuh. " Kau ? Kau nak apa lagi? Kau nak sakitkan hati Lia lagi?", soal Miza. " No. Kau salah. Sebenarnya cerita dia macam ni. Aiman tu kembar aku. Dia abang aku. Aiman cakap dia suka sangat dekat Lia. Dia tak nak aku rampas Lia. Aku suka dia. Tapi aku tak akan rampas kekasih abang aku sendiri. Masa birthday aku, Aiman tanya yang aku suka Lia ke? Aku cakaplah aku tak suka dia. Dia bukan cita-rasa aku. Ada la macam-macam lagi. Aku buat macam tu sebab aku tak nak Aiman tahu yang aku suka Lia. Masalahnya, aku tak perasan la pulak yang Lia dengar. Aiman nampak Lia tapi dia sengaja biar Lia dengar. Tolong aku Miza. Kau je yang boleh bantu aku sekarang.Tolong bagi tahu dia yang aku buat semua tu ada sebab", kata Nuh. 
              ' Aiman kembar Nuh merangkap sebagai abang. Nuh buat semua tu sebab tak nak kecewakan abang dia. Aiman sengaja perangkap adik dia sendiri. Apa kena dengan Aiman tu? Sebab Lia tak terima dia , dia buat supaya tak ada siapa yang nak kan Lia! Kejamnya. Aku mesti bagi tahu dekat Lia. Lia tak boleh terus salahkan Nuh. Aku mesti tolong Nuh", bisik hati Miza. 
           " Nuh , kau betul-betul sayangkan Lia ?", soal Miza. " Ye lah. Takkan aku nak tipu pulak",balas Nuh. " Kau kena pujuk dia. Kau kena jadi seorang yang romantik. Kau kena usaha pujuk Lia", kata Miza. " Pujuk ? Nanti aku belajar macam mana nak pujuk orang ea",balas Nuh.
====================
                " Lia , aku ada story nak cerita dekat kau", kata Miza. " Apa dia?",soalku." Cerita dia macam ni.............", Miza cerita semua yang Nuh cerita pada dia tadi. " Kau percaya yang Nuh tu buat semua tu sebab Aiman?", soal Miza. " Percaya lah jugak", jawab ku. " Kau percaya yang Nuh sayangkan kau?", soal Miza lagi. " Kalau tu aku tak percaya.Aku akan percaya kalau dia sendiri terus terang dengan aku", balasku.
              " Lia apa barang yang kau suka?", soal Miza. " Barang yang aku suka paling mahal adalah teddy bear. Barang yang aku suka sederhana murah adalah bunga. Barang yang aku suka paling murah adalah coklat", balasku.            "Oo , baru aku tahu",kata Miza. " Asal tetiba tanya pulak?", soalku. "Salah ke kalau aku nak tahu barang apa yang kau suka? Takkan?", balas Miza. " Apa-apa je lah Miza oii", kataku.
==================
                 " Lia , Aiman nak jumpa kau dekat cafe sekarang jugak",kata Miza. " Mana kau tahu?", soalku. " Tadi masa habis kelas dia jumpa aku.Dia suruh pesan dekat kau",jawab Miza. "Oklah. Tapi kau kena ikut aku. Boleh?", soalku. " Boleh. Tak ada hal lah. Jom",jawab Miza.
           Apa lah yang Aiman nak lagi? Tak puas-puas ke dia ? Kadang-kadang aku tak faham apa yang Aiman fikir. Pelik-pelik benda yang dia fikir. Kadang-kadang ada yang tak masuk akal. 
              " Lia, say nak minta maaf. Nuh buat semua tu sebab saya. Saya yang salah. Awak maafkan saya dengan Nuh. Nuh sayangkan awak. Jangan hukum dia terus. Tak baik kalau kita hukum orang yang tak salah. Awak fikir-fikirkan lah ya. Nuh memang tak salah. Saya harap awak dapat maafkan saya", kata Aiman. " Ok. Saya maafkan awak tapi kalau awak cuba lakukan benda yang sama sekali lagi , saya tak akan pernah maafkan awak lagi. Faham?", kataku. " Faham,faham. Thanks Lia", jawab Aiman. Dia teru beredar dari situ. Setakat ni , dah 2 orang cakap Nuh suka aku. Tapi aku tak percaya. Selagi dia tak berterus terang aku tak akan percaya. 
              " Temu janji dengan Aiman da selesai. Sekarang kau kena pergi taman sana pulak. Ada seseorang nak jumpa kau. Kali ni aku tak boleh nak ikut. Orang tu dah bagi amaran dekat aku. Aku pergi dulu", kata Miza. Siapa lah pula nak jumpa aku ni ? Dah la tak bagi Miza ikut. Takut lah macam ni.Puas aku cari siapa orangnya. Tapi dari tadi aku nampak Nuh je yang ada. Tak ada sesiapa selain Nuh. Nuh ke nak jumpa aku ? Ah , aku tak bersedia lagi nak jumpa dia.
            " Eh , Lia. Dah lama ke sampai? Saya tak perasan awak dah sampai.Duduklah", kata Nuh. Macam manalah dia boleh perasan. Dari tadi asyik adab buku je. " Awak nak apa lagi ?", soalku. " Ok. Sebenarnya saya nak minta maaf. Aku kena dengar penjelasan saya ni. Saya sebenarnya....", belum sempat Nuh menghabiskan ayatnya aku sudah mencelah. " Wait. Tak payah nak jelaskan. Saya dah tahu semuanya. Miza dengan abang awak, Aiman tu dah terangkan segala-galanya", kataku. " So , awak boleh maafkan saya ?", soalnya. "Maafkan rasanya", balasku.
Lia , saya nak terus terang dengan awak. Saya sayang awak sangat-sangat. Kita couple nak?", soal Nuh. " Awak serius ke main-main ni? Tak lawaklah Nuh", balasku. Nuh keluarkan sesuatu dari beg kotak yang ada disebelahnya. " Saya betul-betul sayang awak. Saya nak awak jadi pendamping hidup  saya selama-lamanya. Bukti dia, tengok ni. Saya ada bunga. Dekat bunga tu terselit coklat cadbury. Dan , bunga itu diserikan lagi dengan anak patung angry bird yang comel macam awak. Benda yang paling mahal, sederhana, dan murah yang awak suka semua ada. Semua tu awak suka. Semua ni milik awak. Tapi, apa yang saya suka belum jadi milik saya lagi", kata Nuh. " Lon Galak Krue Droneh", balasku. " Awak ingat saya tak tahu apa maksud dia? Saya tahulah. Kalau awak nak tahu saya sebenarnya, Watashi wa anata o aishite sangat-sangat. ", balas Nuh.
            Sekarang semuanya sudah aku tahu. Aku percayakan Nuh. Aku juga sayangkan dia. Habis belajar nanti dia nak masuk meminag aku. Wah , seronokny. Tak sabar rasanya. Semoga hubungan kami kekal selamanya.
             
                        ! TAMAT !

p/s : maaf kalau tidak seron0k . Ni adalah karya ke2 saya. Harap sudi baca n beri komen.saya budak baru belajar. mana yang salah tolong tunjukkan dapatlah saya betulkan kesalahannya.






Friday, 16 December 2011

kebahagiaan milik kita ber2

Salam pengenalan. Nama aku Nur Ishqi Umairah.Lebih mudah panggil sahaja aku Ishqi. Baru berusia 26 tahun dan menjadi pensyarah di UITM Shah Alam.  Merupakan anak tunggal dalam keluarga. Suka sangat baca novel dan menulis cerita . Paling aku tak suka adalah , jatuh cinta. Ye, cinta! Cinta itu buta. Cinta menjadikan seseorang itu leka. Cinta buat orang gila bayang.Tak pernah sekali pun aku menjebakkan diri ke arah percintaan." Ah , lantaklah. Tak mati pun kalau tak ada cinta. Tapi sanggupkah aku jadi anak dara tua? 0h, tidakkkk !",bisik hatiku.
================
            Aku yang terpaksa memandu kereta. Amira hanya memberi arahan kepadaku. " Ingat aku ni apa ? driver dia? ish3", rungutku dalam hati. " Ishqi brek",jerit Amira sekali gus menyedarkan aku dari lamunan. Cepat-cepat aku brek. Tapi , malang. Aku sudah melanggar sebuah kereta vios. Betapa lekanya aku tadi. Tulah padahnya bila mengata orang." Ishqi, kau ni kenapa? bawa kereta tapi mengelamun. Kau nampak tak ade kereta berhenti dekat depan tu ? Kau bertanggungjawab! Pergi minta maaf", marah Amira. " Mulut mengalahkan emak aku je", rungutku dalam hati. " Ishqi , jangan nak kutuk aku pulak",balas Amira. ' alamak. macam mana dia tahu aku kutuk dia? pelik betul la. 
        Sekarang ni apa yang harus aku lakukan? Pusing-pusing. Tapi , dia jugak yang salah. Kenapa dia suka-suka hati berhenti tengah jalan. Kan dah menyusahkan. Tak kira. Ni memang salah dia'. Aku keluar dari kereta dengan seribu satu perasaan. Buat-buat berani tapi sebenarnya takut. 'Sabar Ishqi',bisikku. Aku mendekati kereta itu. Aku mahu menemui tuan punya kereta itu . Aku ketuk cermin tingkap keretanya itu. Lantas tuan punya kereta itu pun keluar. Lelaki ! Alamak !Aku lemah bab-bab lelaki ni. Aku memberanikan diri untuk bersuara.
 " Maaf ya Encik?" kataku sambil menanya namanya." Oh , panggil Rafiq sahaja", balas tuan punya kereta itu dengan selamba." Encik Rafik ni kenapa ? Berhenti tengah-tengah jalan? Tahu tak awak tu dah ganggu pengguna jalan raya yang lain ? Tengok apa dah jadi sekarang. Tak pasal-pasal saya langgar awak ", marah ku. Lelaki itu mentertawakanku. Ake menjadi semakin 'panas'. Aku marah, dia masih boleh tergelak? huh ! " Maafnya Cik?" tanya lelaki itu . "Panggil Ishqi", balasku acuh tak acuh. " Cik Ishqi ni cantik orangnya.Tapi, saya rasa mata cik ada masalah. Setahu saya , kalau lampu isyarat warna merah mamang sepatutnya berhenti. Lainlah kalau memang nak kene saman.", sindirnya. ' Lampu merah ? Ya Allah , kenapalah aku tak perasan yang ada lampu merah. Malunya. Apa aku nak jawab ni ? Nasib baik lah tak ada sesiapa disitu',bisik hatiku. Amira yang dari tadi asyik memerhati turut mentertawakan aku. Makin pasanlah macam ni. " Tapi tak apa, kereta ni ok je. Tak ada cacat celanya. Tak payah risau", balasnya. " Siapa cakap saya risau. Lagi pun , takkan lah saya nak bayar kot",balasku. " B, siapa perempuan ni? Kasarnya cakap", kata seorang gadis. Rupa-rupanya gadis itu ada di dalam kereta lelaki itu. Kenapalah aku tak perasan pun dia ada. Huh! Buat malu kaum wanita sahajalah. Tergedik sana tergedik sini. Geli pulak aku tengok minah sorang tu. " Hey awak, suka hati saya lah nak cakap kasar ke lembut ke. Awak sibuk kenapa? Ha, lagi satu.Biarlah saya cakap kasar  sekurang-kurangnya baju saya masih cukup kain.Tak macam awak tu. Tergedik-gedik",marahku.Peduli apa aku dengan dia. Lantak kaulah nak cakap apa. "B,tengoklah perempuan ni.Sedap-sedap je nak marah I.Jomlah balik.Buat apa layan singa betina ni",katanya sambil menarik tangan lelaki itu. Aku terus masuk ke dalam kereta.
      " Yang kau pergi sound minah tu kenapa ? Mana tahu dia tu isteri lelaki tu",kata Amira sebaik sahaja aku masuk ke dalam kereta.'Aah la. Kenapalah aku tak terfikir pun.',desis hatiku. " Lantak dia lah  Amira.Buat bodoh suda",balasku.Aku meneruskan perjalananku.'Fokus Ishqi,fokus',bisik hatiku.Kenapalah nasib aku malang hari ni. Dah la malu.Kena sound pulak dengan minah gedik tadi tu. Aishh !
=================
        Hari ni adalah cuti sem.Jadi , semua pelajar boleh pulang ke rumah masing-masing.Aku pun ambil peluang itu untuk pulang ke rumah ibu bapa ku di Selangor. Entah kenapa aku berasa tidak sedap hati.Macam ada sesuatu yang akan berlaku.Perjalan yang mengambil masa lebih 2 jam itu benar-benar memenatkan.
      " Assalamualaikum. Mak 0o mak ", kata-kataku terhenti sebaik sahaja melihat tetamu di dalam rumah. Macam aku pernah lihat orang itu. Ada 3 orang. Semuanya tidak ku kenali. " Qi , yang tercegat dekat pintu tu kenapa ? Masuk lah", kata emak. Serta merta aku bergerak menyalami wanita dan lelaki yang agak berumur itu. " Lah , Qi . Kenapa tak salam dengan Rafiq tu? Dia tulah tunang Qi", kata emak . " Tunang ? Bila pulak Qi tunang mak? ", tanyaku. " Tak apa . Qi pergi naik atas tukar baju. Lepas ni mak cerita", kata emak. Tanpa banyak soal aku terus naik ke bilikku. Puas aku fikir.Rafiq?Macam penah dengar je.Muka pon macam penah tengok.Ya Allah . Dia tulah lelaki yang aku jumpa hari tu.Aah la. Kenapa lah aku tak perasan dia tadi.Kenapalah mak tunangkan aku dengan lelaki yang player macam dia tu? Takkan lah aku kene kahwin dengan dia kot.Gila-gila !
         Lepas siap, aku terus turun.Ingatkan dah balik. Rupanya dia orang ada lagi. Apalah aku nak cakap ni? Masalah betullah.Aku duduk di sebalah emak.Dari tadi Rafiq asyik pandangku. Tajam ! " Qi , ni lah mama dengan papa Rafiq.Datin Fatimah dengan Datuk Hasyim",kata mak. " Tapi , jangan panggil kami datuk ataupun datin. Guna uncle dengan aunty je", tambah mama Rafiq. " Mak , bila masa pulak Qi tunang?", tanya ku. " Kalau Qi nak tahu , mak dengan ayah da tunangkan Qi masa Qi kecil lagi.Kami sengaja rahsiakan hal ini.Lagi pun mak rasa tak salah kalau Qi kahwin dengan Rafiq.Qi tak ada teman lelaki kan?", kata emak. " Memanglah tak ada tapi mak", belum sempat aku habiskan ayat mak sudah memotong. " Qi , tak ada tapi-tapi. Minggu depan Qi dengan  Rafiq akan dinikahkan",kata emak. " What ? minggu depan?",kataku dan Rafiq serentak. Ya Allah. Kenapalah nasibku sentiasa malang? " Ma, Fiq nak cakap dengan Ishqi sekejap",kata Rafik. Aku hanya menurutinya.
        "Fiq, awak tahu tak yang kita ni da ditunangkan?",tanyaku. "Tahu",balasnya pendek. Macam mana dia boleh tahu sedangkan aku tak tahu pun. " Tapi , saya ingatkan tunang saya baik , lemah lembut dan tak rabun", sindirnya. Perkataan 'tak rabun' itu sengaja ditekankan." Saya ingatkan tunang saya ni setia, kuat agama dan bukan player",sindirku pula.Aku tak nak suami yang player."Nak buat macam mana, minggu depan kita akan kahwin.Da tak boleh nak elak. Terima ajalah",jawabnya. " What ? Eh, awak.Kenapa awak tak batalkan je.Awakkan da ada awek.Buat apa kahwin dengan saya?",kataku."Kahwin ke tak kahwin ke saya tetap boleh jumpa kekasih-kekasih saya.Awak jangan sesekali halang saya.Jangan awak ingat saya suka awak",katanya. 'Kekasih-kekasih'! Tengok . Da terbukti memang dia player!
======================
      Hari yang ditunggu-tunggu telah pun tiba.Tiada kegembiraan buatku. Tiada kebahagiaan buatku.Senyuman yang ku ukir bukanlah seyuman kegembiraan.Hanyalah senyuman palsu!Dengan sekali lafaz aku sah menjadi isteri kepada  Mohd Rafiq Izani.Macam manalah aku nak harungi hari-hariku bersama suami yang langsung tidakku cintai? Aku langsung tidak mengenali hati budinya.
        "Fiq, sekarang ni Qi adalah tanggungjawab kamu.Qi isteri kamu yang sah.Kamu perlu ingat tanggungjawab kamu",kata mak. " Ishqi pun kena jaga hati Fiq ni.Fiq memang nampak macam garang sikit tapi dia penyayang",tambah mama pula. 'Penyayang? Oh , patutlah ramai perempuan nak dekat dengan dia.Penyayang tak bertempat langsung',bisik hatiku.
==============
        Majlisku tadi dilangsungkan di sebuah hotel.Jadi , tidak ada apa yang perlu dikemaskan.Aku dan Fiq tinggal dirumah mama buat sementara waktu."Ishqi , pergilah masuk bilik. Fiq ada kat dalam bilik rasanya",kata mama. Aku terus menuju ke bilik.Perlahan-lahan aku membuka pintu bilik.Cantik! Aku suka dengan reka bentuk bilik itu."Awak, sini sekejap. Ada benda saya nak beritahu",panggil Fiq. " Saya nak berterus terang.Saya kahwin dengan awak bukan sebab cinta.Saya kahwin dengan awak sebab saya tak mahu jadi anak yang derhaka.Saya dah ada kekasih saya sendiri.Saya tak akan sentuh awak.Maknanya kalau kita bercerai awak masih dara.Jadi saya harap awak faham.Dan,tolong jangan cerita dekat sesiap tentang hal rumah tangga kita",kata Fiq.
     Fiq benar-benar tidak dapat menerima kehadiranku disisinya.Aku akan cuba jadi isteri yang baik buat Fiq.Aku menahan air mataku.Aku tidak mahu menangis dihadapannya. "Awak, habistu tidur macam mana ?", aku memberanikan diri untuk bersuara."Tidur? Erm. Kita tidur je kat atas katil sama-sama.Tapi saya janji saya tak akan buat apa-apa pada awak",katanya.Aku akur.Aku terus bergerak ke katil.Aku meletakkan bantal peluk di tengah-tengah.Malam pertamaku tidak sama seperti malam pertama pengantin-pengantin yang lain.Aku tidur dengan linangan air mata.Sungguh aku tidak akan lupa ayat Fiq tadi.  
=====================
            Pagi-pagi lagi Fiq sudah pergi ke tempat kerja.Hatiku benar-benar terusik dengan kelakuan Fiq.Kalau tak dapat terima aku sekali pun sekurang-kurangnya janganlah pergi kerja dulu harini.Pasti mama dan papa syak sesuatu nanti. " Qi, jangan ambil hati ye dengan Fiq.Fiq memang macam tu. Dia terlampau pentingkan kerja.Sabar ye",kata papa.Fiq menggantikan papanya di pejabat.Syarikat itu telah diserahkan kepada Fiq.
      "Ma, boleh tak cerita sikit dengan Qi tentang Fiq.Qi tak kenal dia.Jadi banyak yang Qi tak tahu tentang di,ma",kataku.Mama menceritakan segalanya kepadaku.Fiq suka warna purple.Sama denganku.Fiq suka main hoki.Fiq memang banyak awek.Mama jodohkan Fiq dengan ku kerana mama yakin aku boleh mendidiknya.Aku mampu mengubah Fiq.Mama letakkan tanggungjawab yang sangat berat buatku.Bukankah sepatutnya Fiq yang perlu membimbingku ke arah yang diredhai Allah?
    Apakah pengakhiran semua ini? Adakah aku terpaksa meninggalkan Fiq? Aku akan lakukan apa sahaja demi kebahagiaan Fiq. Jika Fiq bahagia, aku pun turut bahagia. Minggu depan aku perlu kembali mengajar.Amira pasti terkejut bila aku ceritakan semua ini nanti.
============
       " Awak, minggu depan saya da start mengajar balik.Awak still duduk dekat sini ke?",tanyaku."Mama ada beli rumah dekat Shah Alam. Kita duduk sanalah.Esok kita gerak",balasnya."Tapi, tak  jauh ke awak nak pergi kerja?",tanyaku  lagi. "Biarlah.  Bukannya jauh sangat pun",balasnya. "Awak",panggilku lagi. "Awak nak apa lagi ni? Bising tahu tak.Dari tadi asyik memekak.Mulut awak tu boleh diam tak?",marah Fiq. Itulah kali pertama dia menengkingku.Aku tergamam.Aku mengesat air mataku. Aku segera pergi ke toilet.Aku tidak sanggup berhadapan dengannya. Aku menangis sepuas-puasnya didalam bilik air.Hatiku benar-benar terusik dengan kata-kata Fiq.
       Pintu bilik air diketuk berkali-kali.Aku masih enggan membukanya.Aku tak mahu berhadapan dengan Fiq."Awak , bukak la pintu ni.Awak ,dengar ke tidak ni? Bukak la cepat",katanya. Akhirnya aku akur.Aku terpaksa juga bukak.Mata ku sembab kerana terlalu banyak menangis."Awak,sorry.Saya tak ada maksud nak marah awak",kata Fiq. "Tak apa.Abaikan.Saya turun bawah dulu",kataku.Seboleh-bolehnya aku mahu melarikan diri daripada Fiq.Mujur Fiq tidak menghalangku.
        Fiq duduk sendirian di dalam bilik.Fiq mula sayangkan isterinya itu namun egonya setinggi lagit.Fiq tidak mahu menunjukkan sayangnya kepada Ishqi. Fiq takut Ishqi tidak menyayanginya. Fiq takut dia akan kecewa jika menyayangi Ishqi sepenuh hati. Fiq takut cintanya bertepuk sebelah tangan.
======================
        Kini aku sudah berada di Shah Alam. Rumah yang mama belikan itu sangat cantik.Besar! Aku dan Fiq tidak tidur sebilik.Itu adalah permintaanku dan Fiq hanya akur.Fiq tidak menahan mahupun memujuk.
        Hari demi hari, aku mula tahu perangai sebenar Fiq.Fiq suka keluar malam dan balik awal pagi. Mustahil keluar atas urusan kerja.Hatiku bagai disiat-siat.Kenapa Fiq makin lama makin jauh dariku. Aku ingin dia ada disisiku.Aku tidak mahu dia terus memakukan perkara-perkara yang akan mendatangkang fitnah dan juga dosa.
    Aku mula sedar yang Fiq memang tidak dapat menerimaku.Aku bukan siapa-siapa baginya.Fiq sentiasa mencari salahku.Hari-hari aku akan tidur bersama air mata. Air mata umpama sahabatku kini. Aku yakin , aku tidak akan mendapat kebahagiaanku jika aku terus hidup bersama Fiq.Aku yakin Fiq juga mahukan kebahagiaan. Aku tidak dapat beri kebahagiaan kepada dia.
=================
        Aku berjalan-jalan tanpa arah tuju.Aku tidak tahu mahu kemana.Fiq awal-awal lagi sudah tiada dirumah.Aku masuk di kedai buku.Aku ni memang suka membaca.Selagi boleh,semua novel aku nak beli.
             " You ni Ishqikan? Isteri Fiq?",tanya seseorang. Aku cuba amati wajahnya tapi aku tetap tidak mengenalinya. " Ya. Saya isteri Fiq. Kenapa ya? Awak ni siapa?",tanya ku pula. " I Azi. I kekasih dia. Kalau boleh I nak you izinkan Fiq untuk nikahi I",kata Azi. Kahwin lagi ? Sanggupkah aku berkongsi kasih? Sanggupkah aku melihat kemesraan mereka nanti? Ya Allah , kau tabahkan lah hatiku ini. " Tak apalah Azi, nanti saya bincang dengan Fiq",kataku penuh sebak.
        Apakah ini pengakhirannya? Aku terus pulang ke rumah. Aku tidak tahu bagaimana mahu berterus terang dengan Fiq. Aku sayang dia.Aku cintakan dia. Aku tak mahu kehilangan dia. Ya Allah , apa yang harusku lakukan ni? Kalau aku terus terang mesti aku akan kehilangan dia sekelip mata.
=================
              "Qi, Qi, awak dengar tak saya panggil ni?", jerit Fiq.. Tiada lagi kegembiraan diwajah Ishqi.Tiada lagi kedengaran suara manja isterinya itu.  Fiq berjalan mendekati Ishqi. Ishqi langsung tidak menyedari kehadiran Fiq.
              "Qi, awak ni kenapa ? Ada masalah ? Share la dengan saya",kata Fiq. Ishqi tersedar dari lamunannya. " Eh, bila awak datang sini?", tanyaku. " Qi , saya rasa kalaua ada pencuri yang masuk rumah kita ni pun awak takkan perasan. Awak fikir apa ni?",tanya Fiq. Macam mana aku nak cerita semua ni dekat Fiq?
           " Awak , siapa Azi ?", tanyaku. Fiq masih diam. Aku tak puas hati. Aku harus tahu perasaan Fiq terhadap perempuan tu."Fiq, tolong jawab. Siapa                      Azi ?",desakku lagi.Air mata ku tidak dapat ku bendung. Aku biarkan ia mengalir. "Dia kekasih saya. Lagi pun kenapa awak nak tahu? Awak bukan siapa-siapa bagi saya.Awak tak boleh halang saya jumpa dia",kata Fiq. 'Awak bukan siapa-siapa bagi saya'. Betapa pedihnya hatiku saat mendengar ayat itu. Kalau dia tak anggap aku isteri dia kenapa dia tak ceraikan je aku. Aku terus berlari ke bilik. Hatiku sakit apabila lihat wajah Fiq.
========================
          "Qi , awak nak pergi mana ni? Kenapa kemas semua barang-barang awak ? Awak nak tinggalkan saya ke?", sayu suara Fiq. " Izinkan saya balik rumah mak ayah saya",kata ku teresak-esak. " Tapi kenapa tiba-tiba? Qi , awak kenapa ni ?",tanya Fiq lagi.
       " Fiq, saya cuma nak awak tahu kenapa saya cemburu , kenapa saya merajuk dan kenapa saya marahkan awak. Saya cemburu sebab saya sayangkan awak. Saya merajuk sebab saya mahukan perhatian daripada awak. Saya marah sebab saya nak yang terbaik buat awak. Mama awak suruh awak kahwin dengan saya supaya saya boleh didik awak. Supaya awak jadi seorang suami yang setia. Sekarang memang saya nampak awak bukan player. Awak setia. Awak setia pada kekasih awak bukan isteri awak. Saya bukan siapa-siapa buat awak. Kenapa kita tak pisah dari dulu je? Kenapa awak seksa saya macam ni. Saya manusia biasa. Saya ada hati dan perasaan",kataku teresak-esak.Aku harus berterus terang dengan dia hari ni. Fiq harus tahu perasaan aku.
           " Tapi Qi ", belum sempat Fiq habiskan ayatnya aku sudah memotong. " Tak apalah Fiq, saya tahu segalanya.Azi betul-betul sayangkan awak.Dia siap minta kebenaran saya supaya izinkan awak kahwin dengan dia.Mungkin dia sudah ditakdirkan untuk awak. Dialah tulang rusuk kiri awak. Awak jagalah dia.Saya izinkan awak kahwin dengan dia. Dan, saya cuma nak awak tahu yang saya sangat menyayangi awak sampai bila-bila,Fiq.Izinkan saya pergi",kataku. Aku tak dapat bendung kesedihanku. Biarlah segalanya terbongkar hari ini.
===============
'Qi, maafkan saya. Saya juga mencintai awak. Saya juga sayang awak sampai bila-bila. Qi, saya takut nak terus terang dengan awak. Saya tak sangka semua ini akan berlaku. Qi, baliklah.Janganlah tinggalkan saya',bisik hati Fiq. Fiq turut menangisi pemergian Ishqi. Fiq tidak tahu bagaimana mahu berterus terang dengan Ishqi. Biarlah Qi pergi. 'Saya janji satu hari nanti awak akan pulang kembali ke pangkuan saya',bisik hati Fiq.Fiq mencapai telefonnya dan menghantar pesanan ringkas kepada Azi.


         + Azi, saya ada benda nak beritahu awak.
         - Ape dia ?
         + Saya nak jumpa awak dekat Restoran Bunga Raya
         - Kenapa tiba-tiba nak jumpa ni? Rindu ea ?
         + Azi, saya serius ni.
         - Ok. Sorry. Pukul berapa?
         + Sekarang. Saya tunggu awak dekat sana.


' Apa yang Fiq mahukan ? Tak pernah-pernah dia sebegitu',fikir Azi. Azi segera bersiap. Dia tidak mahu lewat. Bila mood Fiq tidak baik, semua orang akan dimarahinya.
=================
           " Hye. Fiq kenapa ni? Tiba-tiba nak jumpa", sapa Azi. " Azi , saya rasa saya tak sayang awak. Sekarang baru saya sedar saya amat menyayangi isteri saya. Saya tak ingin sakiti dia lagi. Di sebabkan kata-kata awak, dia tinggalkan saya. Dia beri keizinan untuk kahwin dengan awak. Maaf Azi, saya rasa kita tidak ditakdirkan untuk bersama",terang Fiq.Azi menyesal . Dia tidak menyangka semua ini akan terjadi. Mulianya hati Ishqi.      "Azi maafkan saya. Saya tahu apa yang saya cakap ni akan sakitkan hati awak. Tapi nilah kenyataannya.Sorry",kata Fiq lagi penuh dengan kekesalan. Azi merasa dialah punca segalanya. Azi harus menebus kembali kesalahannya.
     " Tak apa Fiq. Saya faham. Saya janji akan bantu awak. Tapi awak pun kena berusaha lebih sikit. Nak pujuk perempuan susah sikit. Awak kena jadi seorang yang romantik. Awak kena terus terang dengan dia. Awak tak boleh biarkan dia terus fikir yang awak benar-benar sayangkan saya. Kita sama-sama usaha ye",kata Azi.
     Fiq berasa sangat gembira. Lain yang di fikir lain yang berlaku. Tidak sangka Azi akan membantunya. Sekarang, semuanya menjadi lebih mudah. Fiq juga telah menceritakan kepada mama dan papanya. Mama dan papanya berjanji akan membantunya.
===========================
          " Qi , kenapa tak balik dengan Fiq sekali?", tanya ayah. Aku terus memeluk emak. Aku menagis di dalam dakapan emak. " Kamu ni kenapa Qi ? Cuba cerita dengan mak dan ayah. Mana tahu kami boleh tolong kamu. Aku menceritakan segalanya kepada emak dan ayah. Aku tak sanggup pendamkannya seorang diri. Lagi pun emak dan ayah juga perlu tahu siapa sebenarnya Fiq yang mereka bangga-banggakan selama ini.
    "Qi , sepatutnya kamu tak boleh lari dari rumah tu. Kamu larikan diri sampai ke London sekalipun masalah tak akan selesai. Kamu perlu berbincang. Selesaikan elok-elok. Jangan kamu ingat dengan larikan diri dapat selesaikan masalah",kata ayah. " Tapi ayah, nak bincang apa lagi? Fiq da mengaku yang Azi tu kekasih dia. Lagi pun sepanjang Qi berada di Shah Alam, kami tak pernah tidur sebilik", terangku. Mak dan ayah mengucap sebaik sahaja mendengar penerangan tentang rumah tangga kami.
    " Qi , kenapa sampai macam tu sekali ? Kamu tahu tak yang Fiq ada hak atas kamu? Kamu tahu tak semua tu Qi ?'' tanya mak . " Mak , Qi tahu semua tu. Tapi , kalau kami tidur sebilik pun tak akan berlaku apa-apa sebab Fiq dah cakap yang  dia tak akan sentuh Qi. Fiq cakap kalau kami bercerai sekalipun Qi masih suci",terangku lagi.
    ''Sekarang ni, Qi nak duduk sini sementara. Qi tak nak balik sana. Bolehkan ayah, mak ?",kataku. " Kami tak kisah. Tapi Fiq tahu tak kamu dekat sini?",tanya ayah.  "Fiq tahu yah. Oklah . Qi masuk bilik dulu ye",kataku.
========================
          " Macam mana boleh jadi macam ni Fiq? Kamu sanggup keluar dengan perempuan lain. Kamu tak hiraukan langsung perasaan isteri kamu tu. Memang patut dia tinggalkan kamu. Biar padan dengan muka kamu tu. Sebok sangat menggatal dengan perempuan lain. Ada isteri yang cantik macam tu pun kau sanggup cari lain. Apa nak jadi dengan kamu ni Fiq ? Papa malu tau macam ni. Nampak sangat yang papa dengan mama tak pandai didik anak. Memalukan sungguh", kata papa.  
    " Pa , ma , Fiq betul-betul minta maaf .Papa dengan mama perlu bantu Fiq.Cari jalan macam mana nak pujuk Qi supaya balik rumah. Tolong la pa,ma. Qi sekarang ni dekat rumah mak.Fiq tak tahu nak buat apa. Kalau Fik pergi sana, mesti Qi tak nak jumpa Fik.Macam mana ni ? ",kata Fiq.
    " Macam ni , mula-mula Fiq try la pergi sana. Kalau dia tak nak jumpa Fiq baru kita fikir cara len. Yang penting Fiq kena usaha keras. Fiq kena pandai mengayat. Barulah Qi boleh percaya yang Fiq betul-betul sayangkan dia", kata mama pula.
   " Ok . Fiq cuba pergi sana. Thanks ma, pa", kata Fiq. Fiq terus mengemas pakaiannya. Fiq mahukan Qi semula . Terasa menyesal kerana pernah melukai hati isterinya itu. Hati Fiq menjadi sayu pabila melihat air mata Qi yang mengalir. Fiq tidak melayan Qi sepertimana suami melayani isteri. Fiq ego ! Disebabkan egonyalah dia hampir kehilangan Qi !
==================
        " Qi , jom turun makan nak . Malam tadi Qi tak makan. Qi kena makan . Nanti sakit macam mana", kata emak. " Mak , Qi tak lapar. Nanti kalau Qi lapar Qi turun la mak. Mak dengan ayah makan dulu tau",jerit Qi.
           Qi mahukan Fiq ! Qi mahukan Fiq mak ! Air matanya mengalir lagi. Terlampau murah air matanya sekarang. Kenapa Fiq tak mahu pujuk aku ? Fiq benar-benar mahu aku pergi. Kata mama Fiq penyayang. Tapi , aku tak pernah rasa disayangi oleh Fiq. Untung Azi. Malangnya aku !
            Pintu bilik Qi diketuk berkali-kali. Qi segera membukanya. " Mak , Qi tak lapar. Qi lapar nanti Qi turunlah makan", kata Qi dan terus tutup kembalik pintu biliknya itu. Pintu bilik Qi diketuk lagi . "Qi segera buka. " Mak kan Qi cakap", aku tak dapat teruskan ayatku. Dihadapanku kini bukan emak tapi Fiq ! Aku tak mahu jumpa dia. Aku tutup kembali pintu bilik namun sempat dihalanag oleh Fiq. Aki akur.Aku terpaksa beri dia masuk ke bilikku. Aku hanya mendiamkan diri. Aku tak mahu pandang dia! Tapi aku rindu.
          " Qi saya minta maaf sangat-sangat. Saya tak mahu awak lari dari saya. Jom lah balik",kata Fiq.  "Awak tak mahun saya lari lari awak ? buat ape ? Awak , saya ni bukan siapa-siapa buat awak . Awak tak payah datang sini lagi. Awak balik laa. Balik ! Saya tak perlukan awak lagi",kataku teresak-esak.     "Tapi Qi ", belum sempat Fiq habiskan ayatnya aku sudah memotong. " Dah la Fiq. Tak payah ganggu saya lagi. Balik laa. Balik", kataku. Fiq terus keluar. Kecewanya ! Kenapa dia tak nak pujuk sikit pun. Fiq tak cakap pun yang dia suka aku. Fiq ! Saya sayang awak. Kenapa awak buat saya macam ni ?  
=======================
     " Fiq nak pergi mana ni ?", soal ayah . " Fiq nak balik lah. Qi tak suka Fiq ada dekat sini. Qi betul-betul merajuk dengan Fiq. Fiq tak tahu nak pujuk macam mana yah",kata Fiq dengan penuh sayu.     "Tak apa lah Fiq. Nanti ayah dengan mak tolong pujukkan dia. Dia kalau merajuk memang susah nak pujuk",kata ayah. " Fiq balik dululah yah, mak",kata Fiq.
          Fiq terus masuk kedalam keretanya. Fiq benar-benar buntu. Fiq tak tahu apa yang harus dilakukan. Papa dengan mama perlu bantu Fiq. Tapi macam mana ? Ya Allah , Kau bantulah hambaMu ini ! Aku benar-benar mahukan pertolonganMu,Ya Allah ! Beberapa minit kemudian Fiq tiba di rumah papa dan mamanya. Mama dan papa menunggu kepulangan Fiq. Mereka berharap Fiq dapat memujuk Qi . Tapi hampa.
     " Fiq , apa yang kamu cakap dekat dia tadi ? kenapa dia masih tak mahu ikut kamu balik ?",tanya mama. " Fiq cakap Fiq minta maaf. Fiq tak mahu dia lari dari Fiq. Fiq nak dia ikut Fiq balik. Fiq cakap macam tu je ma," balas Fiq. " Ya Allah ! Memang la Qi tak mahu ikut kamu balik. Kamu tak cakpa yang kamu sayangkan dia. Kamu tak bagitahu status sebenar kamu dengan Azi. Kamu langsung tak pujuk dia.Memang patut dia tak mahu . Kalau mama pun mama tak mahu.Apa yang Fiq cakap tu tak nampak macam Fiq sayangkan dia. Fiq sayang ke tak dia sebenarnya ni ? ", kata mama.
" Mama ni , mestilah Fiq sayang dia . Cuma Fiq tak tahu macam mana nak tunjuk rasa sayang Fiq ni dekat dia",terang Fiq,. " Kamu cakap tak tahu ? Nampak sangat menipu! Habis , selama ni macam mana kamu layan perempuan-perempuan yang lain? Tak kan lah kamu tak buat apa-apa.",kata mama. Mama mula berapi dengan jawapan Fiq. Tak lama lagi meletuslah api tu.
 " Papa ada idea. Sini-sini",kata papa. " Papa rasa kamu patut "................
============================
            " Morning mak , ayah ", kataku. " Hye , morning. Qi ada bunga untuk kamu",kata mak.     "Bunga mak ? siapa yang bagi?", tanyaku. " Tengok la sendiri . Manalah mak tahu. Lagi pun bukan tuannya yang hantar. Budak kedai yang hantar . Macam cantik je mak tengok",kata mak lagi.Siapa pulak lah yang gatal-gatal bagi bunga dekat aku ni ? Wah , cantik. Ada 8 kuntum bunga ros merah. Tapi yang aku peliknya. Bunga yang berada di tengah itu adalah bunga plastik. Pelik. Kenapa mesti satu sahaja ? Erm, wangi ! Aku segera buka kad yang diselitkan.


           ~ hye.. Terimalah bunga yang tak seberapa daripada saya !                                                                                 Saya tak tahu nak bagi apa sebab saya tak tahu apa yang awak                                                                   suka.Saya harap awak boleh terima bunga ini. Saya rasa mesti awak                                                    pelikkan kenapa hanya 1 kuntum sahaja bunga yang bukan bunga hidup.                                            Semua bunga yang hidup itu akan layu tapi tidak bunga ke plastik.                                                 Bunga itu ibarat cinta saya pada awak. Kalau layu kesemua bunga itu                                  maknanya layulah cinta saya pada awak. Tapi, bunga plastik itu pertahankan                               cinta saya. Maknanya cinta saya buat awak takkan pernah hilang selagi ada                               bunga plastik itu . Love you !
                                                                                  ~ 2 my beloved wife ~


Terharunya ! tak sangka Fiq seromantik ini. Kali pertama aku dapat bunga. Dan, bunga ini amat berharga kerana diberi oleh insan yang sangat aku sayangi. Aku takkan mudah terpengaruh dengan pujuk rayu Fiq. Aku mahu lihat sejauh mana dia boleh pujukku.
          " Qi , kawan kamu datang tu. Perempuan. Mak tak pernah nampak pulak.", kata emak. Kawan ? siapa pulak yang datang ni ? Aku segera menemuinya. Alangkah terkejutnya aku apabila mendapati tetamu itu ialah Azi ! Apa yang dia nak ? Nak ucap terima kasih sebab bagi peluang kahwin dengan Fiq? Ah ! Tak payah datang pun tak apa. Aku memaniskan muka ku ini. Aku tidak mahu dia mengesyaki yang bukan-bukan. Aku takut jika Azi datang dengan Fiq tapi ternyata salah. Fiq tiada! Azi hanya seorang diri.
              " Ishqi , saya tahu saya ni tetamu yang tak diundang. Tapi saya nak menjernihkan keadaan. Bukan nak mengeruhkan lagi keadaan ", kata Azi. " Masuk la . Cerita dekat dalam",balasku. "Terima kasih ",balasnya. " So , awak datang sini kenapa? Ada apa-apa yang boleh saya bantu", tanyaku.     "Ishqi , kalau awak nak tahu Fiq hanya cintakan awak. Lepas awak pergi dia terus jumpa saya.Dia tak boleh sayang saya sebab dia terlalu sayangkan awak . Dia lelaki yang sangat ego. Ego dia tinggi.  Sebab tu dia tak pernah beritahu kepada awak yang dia sayangkan awak.Tolong Qi, jangan terus macam ni. Kesian saya tengok Fiq tu. Saya minta maaf kalau saya punca segalanya. Saya balik dulu", terang Azi. Aku tergamam. Aku tak percaya apa yang Azi katakan. " Tak apalah Azi. Terima kasih la ya. Awak bukan puncanya pun. Hati-hati ya memandu", kataku.
                 Haruskah aku percaya apa yang  dikatakan oleh Azi ? Atau dia sekadar mahu mengeratkan hubungan kami? Atau Fiq yang suruh Azi datang jumpa aku ? Ah ! Terlalu banyak soalan yang bermain di kepalaku. Pelbagai kemungkinan boleh berlaku. Aku akan percaya yang dia sayangkan aku jika dia berterus terang denganku bukan dengan menghantar bunga atau menghantar orang untuk menemuiku !
=========================
        " Ma , cuba mama tanya dekat mak apa yang Ishqi suka.Takkan setiap hari Fiq kena beli bunga kot",kata Fiq. " Apa pula mama. Kamu tu pergilah tanya sendiri. Apa yang isteri kamu suka pun kamu tidak tahu.", kata mama. " Ma, tolong la. Ma kan baik. Please ma", rengek Fiq. " Ok. Mama tanya. Tunggu sekejap mama telefon mak mertua kamu ni.
          Rasanya dah berjam-jam mama cakap dekat telefon tu. Mama-mama, Fiq suruh tanya apa yang Qi suka je. Yang mama ni pulak ambil kesempatan berbual dengan besan berjam-jam tu kenapa?Aduhai ! Apalah yang patut aku beli untuk Qi ? Dia suka apa ? Payah betul la. Segala tentang dia aku tak tahu. Macam mana ni ?
         " Fiq , mama dah tahu apa yang Qi suka ", kata mama . " Ape ma ? Cepat lah .. Malam nanti Fiq kene bagi dia apa ?", tanya Fiq. " Mak cakap , Qi suka .............."
======================
               "Qi , tu tengok apa yang ada dalam beg kotak tu.Ada orang hantar tadi. Mak tak tahu sapa yang hantar",kata mak. Malam-malam ni pun dia nak bagi barang lagi ke? Aku mengambil beg kotak itu. Dibalut dengan kemas. Aku buka dengan penuh hati-hati. Jam ! Jam yang selama ini aku idamkan.  Macam mana dia boleh tahu aku suka jam ni ? Apa dia ingt dengan beri jam semahal Rm 500 lebih ini aku boleh maafkan dia ? Dia silap. Aku tak perlukan kemewahan . Aku hanya perlukan dia disisiku. Aku membaca kad yang diselitkan didalam kotak itu..


        ~ Hye dear ! Saya tahu awak da lama nak jam ni kan ?                                                                     Saya harap awak boleh terima pemberian saya ni. Awak                                                                             saya beri jam sebab kalau boleh saya nak setiap detik waktu                                                            saya bersama awak ! Luv U S0 muchh ~
                                                                  ~2 my bel0ved wife! ~


Gembiranya. Kenapalah Fiq asyik jiwang je ni ? Setiap pemberian dia mesti ada maksud yang tersendiri. Pandai jugak dia mengayat rupa-rupanya. Oh ,sebabtu lah ramai perempuan kat luar sana  yang tergila-gilakan dia. Ish,ish,ish! Aku ni asyik fikir bukan-bukan ja.
===============
           Cuaca pagi ini amat mendung. Adakah perasaan ku sama seperti cuaca pagi ini ? Bila agaknya aku dan Fiq akan berbaik ? Aku rindu nak dengar suara dia. Aku rindu nak tatap wajah dia. Aku rindu segalanya tentang dia. Fiq sayang aku ? Fiq cintakan aku ? Semua tu tiada jawapannya lagi. Aku mahu Fiq yang ucap kata-kata itu. Aku tidak memerlukan kemewahan harta benda tapi aku hanya  memerlukan kemewahan kasih sayang. Aku mahu disayangi seperti seorang isteri. Aku mahu dilayani seperti seorang isteri . Aku mahu jadi isteri yang baik. Aku tidak pernah bencikan Fiq walaupun dia dah kecewakan aku berkali-kali.Aku tetap menunggu dia.
            " Qi , turunlah sarapan. Mak masak macam-macam ni",jerit emak. " Ya mak. Sekejap lagi Qi turunlah!", balasku . Tidak boleh langsung duduk terperap di dalam bilik . Pasti akan di panggil . Mak,mak ! Agak-agaknya hari ini dia bagi apa ek dekat aku ? Ke dia dah tak nak bagi aku apa- apa lagi? Tunggu dan lihat. Kalau ada , rezeki aku lah . Kalau tak ada nak buat macam manakan . huhu..
        " Mak masak apa mak ?",tanyaku sebaik sahaja turun ke dapur. " Mak goreng nasi , goreng kentang. Roti bakar pun ada ", kata emak . Roti bakar ? Kalau Fiq ada mesti dia suka . Roti bakarlah makanan kesukaan dia ! " Kamu termenung apa lagi tu? Duduklah makan", kata mak. "Mak , hari ni tak ada apa-apa yang sampai ke?", tanyaku. " Mak rasa ada tapi dekat luar. Atas buaian. Mak lupa nak bawak masuk. Pergilah tengok",kata emak. Wah , ada lagi ! Bestnya . Apa agaknya yang dia bagi dekat aku hari ni ek ?
        " Mak bila......................Fik ? ", terkejutnya aku apabila melihat susuk tubuh Fiq di atas buaian. Aku fikir kan hadiah apa rupanya Fiq yang datang. Ah , aku tak mahu jumpa dia. Aku segera lari . Tanganku ditarik dari belakang menyebabkan aku tidak boleh meneruskan langkahku. " Lepaslah , sakit",mintaku. " Kita perlu berbincang. Jom duduk dekat situ ", kata Fiq sambil menarik tanganku. Kami duduk berdua di buaian.Aku tak mahu bersuara selagi dia belum bersuara.
      " Qi , saya betul-betul minta maaf . Tapi awak dah salah faham. Saya dengan Azi tak ada apa-apa hubungan pun",Fiq memulakan bicaranya. " Oh , tak ada apa-apa? Bukan ke dia kekasih kesayangan awak ?", sindir ku pula. " Jujur saya cakap. Saya dengan dia memang dah tak ada apa-apa hubungan. Saya nak awak kembali ke sisi saya. Lagi pun saya boleh bagi apa yang awak nak",kata Fiq. Hatiku menjadi sayu. Bagi apa yang aku mahukan ? Tapi Fiq tak bagi hatinya. " Fiq , saya tak hadaplah harta kekayaan semua tu. Saya perlukan kemewahan. Awak takkan dapat beri apa yang saya inginkan",kataku tersesak-esak. Aku terus berlari ke bilik. Belum sempat aku menutup pintu Fiq sudah berada di hadapanku. Aku terpaksa beri dia masuk . " Ishqi ku sayang, saya tahu apa yang awak inginkan. Saya akan berinya hari ini dan kalau boleh selama-lamanya saya akan beri kepada awak. Saya sayang awak. Saya tak boleh sayang orang lain selain awak. Hari ini dan selamanya hati saya adalah milik awak . Tiada siapa yang boleh gantikan awak dalam hidup saya. Sayang please forgive me ",rayu Fiq. Aku terus memeluk Fiq . Aku menangis di dalam dakapan Fiq. Akhirnya aku dapat apa yang aku inginkan. Aku sayang kamu Fiq.
              "Shhhht, janganlah nangis lagi. Awak da terlalu banyak menangis. Saya janji tak akan buat awak menangis lagi", kata Fiq. " Janji?", soalku. " Ya sayang. Janji",balas Fiq. "Sayang", panggil Fiq.     " Erm. Kenapa ?", soalku pulak . " Do you love me ?", soal Fiq. " Yes . I love U so much forever and ever ", balasku. " Sekarang kebahagiaan milik kita berdua", kata Fiq.
      Ya, sekarang kebahagiaan milik kami berdua. Tiada apa yang boleh memisahkan kami selain daripada kematian. Semoga kebahagiaan yang ku kecapi ini akan berkekalan. Amin~


                                         ! TAMAT!


p/s : sorie kal0 x best . tapi ni adalah karya pertama saya . masih dalam proses belajar. harap sudi baca dan memberikan k0men-k0men anda. segala k0men yang diberi amat membantu saya ! :))